Sakit gigi meresah rasa
kerja tak selesa
senyum pun terpaksa

Namun ada nikmatnya
betul ! sakit gigi pun ada nikmatnya
nikmat sungguh rasanya

Pheh ! lega bukan kepalang
rasa nak berlari-lari keliling padang
nak beritahu semua orang
sebatang gigi sudah hilang
pergi bersama sakitnya yang bukan kepalang
syoknya tak terbayang
tersenyum sampai ke petang

Nikmatnya sakit gigi
selepas cabut gigi.

Sendiri mahu ingat ni
Nikmat adanya gigi
Bila sudah tinggal gusi

Berkata-kata di hati
kalaulah aku jaga gigi
menyesal tak guna lagi
Bila gigi pergi meninggalkan gusi
sendiri.

Orang senyum kita yang susah hati
terpaksalah cari gigi palsu sebagai ganti

Sampai di sini hingga jumpa lagi
kata akhir dari ku kali ini
gigi cantik senyum berseri
ikhlas di hati pahala pula diberi

Sakit Gigi di sampaikan oleh Indra Shahrir

HatiCurio

8 comments

  1. Cheqna // July 2, 2010 at 11:59 AM  

    cikgu suka gosok gigi,
    hari hari cikgu gosok gigi..

    (mcm cerita p.ramlee..hehe..)

    so Rad..,

    sementara tunggu gigi palsu.
    senyuman pun jadi lesu?

    hehehe...yg penting, senyum sokmo!

    :-)

  2. PepSaya // July 2, 2010 at 12:58 PM  

    Lom valid lagi buat masa ni untuk masuk gigi palsu, baru dua je ilang. tapi risau gak la, dua nanti jadik tiga...tiga jadik empat. tak dapat nak senyum sokmo nanti... :) gigi sihat perut kenyang :)

  3. TK // July 2, 2010 at 9:56 PM  

    Interesting this poem.I like.. Ada rhyming..

    Betul..saya stuju..kena jaga gigi ni... Bila dah cabut ia takkan dtg kembali..nak buat crowning lah,root canal lah..leceh..leceh.

  4. ~ NANA ~ // July 2, 2010 at 11:07 PM  

    kesimpulannye rajin2 la jaga gigi dr awl...hehehehe

  5. Umihoney // July 3, 2010 at 4:26 PM  

    susah juga kalau takder pagar ya..senyum kambing je lah. Puisi yang menarik dan baik ritmanya. Umi terhibur.Terima kasih daun keladi..rajin2 tulis lagi..:)

  6. PepSaya // July 4, 2010 at 12:07 AM  

    Ada rhyming ek, terima kasih TK, baru ni sakit gigi, tu yang terpikir nak tulis pasal gigi :) memang betol terasa kehilangan bila dah cabut..

  7. PepSaya // July 4, 2010 at 12:08 AM  

    betul tu heart..berjaga sebelum kena serang, dah kena serang, satu-satu tumbang. tk Heart sudi jenggah sini.

  8. PepSaya // July 4, 2010 at 12:11 AM  

    susahkan bila dah hilang gigi, macam atok gigit roti. senyum pun sepesen je nanti.

    InsyaAllah, cuba mana yang reti..thanks Umihoney

Labels