Dalam diri; berbagai unsur letaknya diri. Ada hati (kalbu), ada akal (benak), ada nafsu (berbagai katogeri gitu) yang mempengaruhi perasaan, kelakuan, fantasia dan minda kita.

Andai digambarkan dalam cerita, seorang lelaki yang ikhlas membantu wanita yang sedang kesusahan, baik sungguh kalbunya. Sedang dia membantu, tiba-tiba dia terghairah, terlonjak nafsunya di saat itu dan mulalah mindanya berfantasia. Ingin dinikmatinya apa didepan mata, kesan dari nafsu mula terserlah pada perlakuannya.

Entah macammana tak jadi pula. Insaf dan perasaan kesian hadir menghampar hatinya pula. Kepercayaan agama dan kekuatan iman mendatangkan rasa takut akan akibat dari hajatnya itu benar-benar mempengaruhi mindanya di saat itu. Keinsafan atau tersedarnya diri mungkin kesan dari doanya selama ini yang dimakbulkan Tuhan. Mungkin juga kesedian dirinya mendengar dan mengambil ingatan dari lintasan-lintasan di hati yang dibawa oleh malaikat di saat hatinya mula terpengaruh oleh kata-kata bisikan syaitan tadi, wallahu'alam.

Akhirnya, dirinya mula tenang dan dia kembali normal. Begitulah agaknye andaian dari cerita tentang hati berbolak-balik dalam sekelip mata. Dalam sehari entah berapa kali, pernah terdengar dalam sehari lapan kali hati manusia berbolak-balik mempengaruhi diri.

Ada masanya perasaannya kuat mempengaruhi diri, maka emosilah dia, ada masa fikirannya kuat , imannya merajai hati, maka baiklah dia di saat itu.

Pendek kata dalam sehari ada waktu tenang dan damainya jiwa namun rasa marah boleh muncul tiba-tiba, hasad dengki datang tak disangka, kejapan pula mengalir airmata di kalbu teringat dosa. Ini memang lumrah hidup insan bernama manusia.

Maka dari itu, doa menetapkan hati dan doa minta diselamatkan memang amat perlu. Agar diri sentiasa stabil dan sejahtera. Cuma malangnya yg menulis ini pun belum stabil-stabil lagi sampai la ni. He he .. tulis memang mudah, praktisnya ...

Ku bermohon pada Mu
Tema drama bersiri Makbul

Doa Keselamatan & Kesejahteraan

Doa Kesejahteraan

Doa Selamat

Dua for Protection

0 comments

Labels