Itu cerita lama Saya sudah tahu dari facebook
Suara dari Filem Kongsi

Masuk facebook banyak perkara boleh tahu. Ada yang molek namun ada juga yang kurang molek.

Moleknya facebook, kita boleh belajar atau menambah ingat tentang pelajaran agama seperti mengaji Al-Quran, menambah hafal doa-doa dan banyak lagi katogeri ilmu yang boleh didapati di facebook.

Nak masak apa, tak reti ? Emm senang je, masuk facebook rayau-rayau, insyaAllah jumpa resepi idaman hati.

Dalam hal-hal berkaitan silaturrahim pun molek sungguhlah facebook nih. Kawan lama tak jumpa, dalam facebook, insyaAllah boleh menjejak kasih. Dulu mungkin segan silu nak berborak dan bertanya khabar. Kini melalui facebook, insyaAllah lebih mudah nak bertanya khabar dan beramah mesra. Molekkan facebook nih, molek sungguh weei !!

Dalam molek dan cantiknya facebook ni, ada jugalah satu dua yang kurang molek dan mungkin mendatangkan hukum haram pada pemiliknya. Kalau "face to face" rambut tak nampak, tutup aurat. Dalam dunia yang real, mana ada nampak bilik tidur orang lain. Kalau disuruh masuk sekali pun, segan silu tergudik-gudik kita menolaknya. Tak pe lah, seganlah..dan akhirnya tuan rumah offer bilik anaknya untuk kemudahan bersalin pakaian atau bersolat pada tetamu yang begitu malu dan amat menghormati bilik paling "privacy" si tuan rumah.

Tapi dalam facebook, walaupun tak ramai namun ada yang posing atas katil lagi. Usahkan bilik tidur, tuan punya bilik tidur pun kita boleh nampak. Tang ni rasanya tak molek sangatlah. Semestinya dan sepatutnya, kehormatan pasangan hidup kita, hak "privacy" pasangan dan hak yang ditentukan Tuhan mestilah dipelihara. Aurat anak-anak juga mestilah kita jaga walaupun di dalam facebook. Rugi juga rasanyakan, jika di luar begitu mengambil berat hal berkaitan aurat, namun di dalam facebook rambutnya ikal mayang semua orang tahu.

Dalam dunia real, chu cuba try cakap depan pasangannya, nak hug awak boleh..pheh sure melenting pasangan yang kita nak "hug" tu tapi dalam facebook "hug" ke "kiss" macam tak de hal je. Tak rasa bersalah dan berdosa pun. Agaknya kalau "hubby" atau "wife" nya nampak dan tahu hari-hari anda lelaki lain atau wanita lain "hug" dan "kiss" pasangannya, tentu ada perasaan kurang senang di hatinya. Tentunya "privacy"
seorang suami atau isteri telah dicerobohi dan ianya berlaku dengan rela pula. Menjadi penyebab dengan sengaja hingga pasangan jatuh cemburu bukanlah perkara yang wajar lagi molek.

Tentang hukum cuma rasa-rasa hati saya je, sebenarnya wallahu'alam, para alim dan ulamak lebih mahir bab ni.

Andai satu masa jika nak dibuat cerita, seorang berkata, dalam banyak-banyak benda, pasu aku beli masa melancung ke cina tu aku sayang sungguhlah. Halus sesangat buatannya, kalau ada "offer" pun aku sure tak jual punye..

Dan kita pun jawab dengan spontan (tak sengaja, mulut tak berinsuran) oh! yang kau letak sebelah katil tu ke.. Dan kawan tu terkejut lantas bertanya, macam mana kau tahu bro ? Sampai hatikah kita nak jawab masa tu.. itu semua cerita lama, saya sudah tahu dari peesbuk !! (facebook)

0 comments

Labels