Cantiknya .. cantiknya dia ..

Terus saja senyuman terukir di bibir gadis malu-malu tapi masih di situ.

Betul memang cantik sungguh. Bukan suka-suka nak puji, cuma cakap apa yang terserlah di depan mata, sambung pemuda berhemah tertib susunkata. Gadis manis menjeling, ada suka dilirik mata dek puji jejaka yang baru terjumpa.

Tak percaya ke, tak baik tahu. Orang kata yang benar aja, ikhlas tentunya kata pemuda menambah yakin. Gadis mula terbuai dek puji puja, di dada bunga-bunga suka berkembang menanti langkah seterusnya jejaka romantis menyambung bicara. Tak sangka bertemu jua akhirnya jejaka impian dambaan angan-angan. Senyum gadis makin meleret tak tertanggung di jiwa dek puji jejaka yang realistik dan ikhlas rasanya.

Lantaran teruja dek puji puja, gembira mula memaut rasa, bangga jangan cerita. Pintu pemula hajat pun terbuka. Pemuda tersenyum penuh makna, si gadis tergedik-gedik menahan gelombang seronok yang melanda jiwa.

Kronologi puji, puja dan goda sudah separuh cerita, langkah kedua pun bermula. Itu kemudian cerita, nak pandang pun segan kita.

Sukalah diingatkan, puja puji ada masanya perangkap cuma. Merangkap jiwa oleh lelaki nafsu seadanya. Andai gadis terlena dibuai rasa. Dalam bangga pujian melaut tak perasan rupanya, umpan menyangkut menunggu masa disambar syaitan bertopengkan budiman.

Langkah tersusun si jejaka kemas bergaya rupanya ada hajat tercela menunggu masa gadis terlena dibuai percaya.

Diakhirkan cerita, awaslah jangan biarkan cantik memerangkap diri. Cantik cuma kulit saja. Indah hanya dipandangan mata. Cuba tanya pada pemuda pemurah suara memuji itu apa sebabnya. Bukankah cantik sejak lahir ada tersedia.. Bukan pun buatan manusia, itukan anugerah Tuhan maha pencipta rupa pada hamba yang di kehendaki oleh Nya

Andai ternoda dek terlena pujian jejaka, bukankah sia -sia mak bapak menatang dan menjaga. Harapan berjaya si anak kesayangan. Risau tak kira masa, harap anak gadis berjaya di masa depan. Harap pengarang jantung selamat sejahtera hidupnya. Harapan setiap ayah bonda malahan sijejaka yang suatu hari kan jadi bapa juga.

Awaslah, jangan biarkan sedetik dua bangga dan teruja, akhirnya diri merana di tangan durjana. Ingat janji syaitan, kan ku bawa sebanyak mungkin anak cucu Adam ke neraka. Itu jangan dilupa ...

Oh ya ! bukan semua memuji ada makna, ramai juga yang ikhlas tulus hatinya. Buruk sangka janganlah pula namun iffah memangnya dituntut agama, agar tidak kita umpama kata orang lama, sudah terantuk baru tergadah. Menyesal kemudian ada gunanya namun beringat dahulu itu kan terlebih afdhalnya.

Yang Cantik oleh Khalifah



0 comments

Labels