Tembuni atau Placenta adalah organ yang mempunyai berbagai tanggapan tentangnya oleh masyarakat. Belbagai kepercayaan atau tahyul tentangnya juga ujud. Sebagai umat Islam yang mengadapkan wajahnya ke pada Islam, tentunya setiap tindakan kita dalam beramal hendaklah tidak dikelirukan oleh sesuatu kepercayaan yang tidak bersandarkan dari ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w
Semoga posting ini yang di petik dari pelbagai sumber dapat mengurangkan kekeliruan dan tanggapan yang tidak wajar tentang Tembuni atau Placenta ini.
Tentang Tembuni atau Placenta
The placenta is an organ that connects the developing fetus to the uterine wall to allow nutrient uptake, waste elimination and gas exchange via the mother's blood supply. Placentas are a defining characteristic of eutherian or "placental" mammals, but are also found in some snakes and lizards with varying levels of development up to mammalian levels[1]. The word placenta comes from the Latin for cake, from Greek plakóenta/plakoúnta, accusative of plakóeis/plakoús – πλακόεις, πλακούς, "flat, slab-like",[2] in reference to its round, flat appearance in humans. Protherial (egg-laying) and metatherial (marsupial) mammals produce a choriovitelline placenta that, while connected to the uterine wall, provides nutrients mainly derived from the egg sac. The placenta develops from the same sperm and egg cells that form the fetus, and functions as a fetomaternal organ with two components, the fetal part (Chorion frondosum), and the maternal part (Decidua basalis).
http://en.wikipedia.org/wiki/Placenta
Tatacara Pengurusan Tembuni
Dalam Kamus Dewan uri itu diertikan sebagai tembuni. Tembuni pula diertikan sebagai uri yang keluar sesudah anak damit dilahirkan, sampul tian atau kakak anak. Tian pula diertikan sebagai bahagian perut tempat anak damit berada semasa dalam kandungan.
Tembuni kecil pula diertikan sebagai uri yang bersambung dengan tali pusat (tali uri).
Maka dalam penjelasan mengenai tembuni dan uri ini kita menggunakan istilah tembuni sebagai uri yang membungkus anak damit ketika dalam kandungan dan tembuni kecil sebagai uri yang bersambung dengan tali pusat allak damit. Dalam Bahasa Arab tembuni itu disebut sebagai al-masyimah (المشيمة), manakala tembuni keeil disebut sebagai al-khalash (الخلاص).
Menurut Qalyubi, tembuni kecil (al-khalash) adalah dikira sebagai sebahagian anggota anak damit keralla ia dipotong daripada anak tersebut. Adapun tembuni adalah ia tersendiri tidak dikira sebahagian daripada anggota ibu yang mengandung dan tidak juga daripada anak damit. Menurut katanya:
والمشيتة المسماة بالخلاص كالعضو لأنها تقطع من الولد ، فهي جزء منه ، أما المشيتة التي فيها الولد فليست جزءا من الأم ولا من الولد
Ertinya: Tembuni yang dinamakan sebagai al-khalash (tembuni kecil) adalah seperti anggota (anak) kerana ia diputus daripada anak berkenaan. Maka ia adalah sebahagian darinya. Adapun tembuni yang di dalamnya anak (pembungkus anak) maka ia bukan sebahagian daripada ibu dan bukan juga daripada anak. (Qalyubi wa 'Umairah: 1/505)
Menurut asy-Syeikh Muhammad asy-Syarbini al-Khathib:
فالمنفصل من الآدمي أو السمك أو الجراد طاهر ، ومن غيرها نجس ، وسواء في المشيتة وهي غلاف الولد ، مشيتة الآدمي وغيره. أما المنفصل منه بعد موته فحكمه حكم ميتته بلا شك.
Ertinya: Maka bahagian yang terpisah daripada manusia atau i atau belalang adalah suei, manakala selainnya (m an usia, ikan d belalang) adalah najis. Dan sam a juga dengan tembuni iai pembungkus anak, tembuni manusia dan lainnya. Adapun anggo~ yang terpisah daripadanya setelah matinya maka hukumnya adala , mengikut hukum matinya dengan tiada syak. (Mughni al-Muhtaj: 1/80)
Katanya lagi:
أما ما انفصل من حي أو شككنا في موته كيد سارق وظفر وشعر وعلقة ودم فصد ونحوه فيسن دفنه إكراما لصاحبها. ويسن لف اليد ونحوها بخرقة أيضا كما صرح به المتولي
Ertinya: Adapun sesuatu yang terpisah daripada sesuatu yang hidup atau kita ragu tentang kematiannya seperti (potongan) tangan pencuri, kuku, rambut, darah beku (‘alqah), darah bekam dan seumpamanya maka sunat ditanam kerana memuliakan tuannya, sunat juga membungkus tangan dan seumpamanya itu dengan kain sebagaimana yang dijelaskan oleh al-Mutawalli. (Mughni al-Muhtaj: 1/349)
Menurut dalam kitab Nihayah al-Muhtaj disebutkan:
ومنه المشيتة التي فيها الولد طاهرة من الآدمي ، نجسة من غيره
Ertinya: Dan daripadanya, tembuni yang di dalamnya anak (pembungkus anak) adalah suci daripada manusia, najis daripada lainnya. (Nihayah al-Muhtaj: 1/245
Berdasarkan daripada kenyataan di atas, dapatlah difahami bahawa ternbuni dan tembuni keeil yang dipisahkan daripada anak itu adalah suci, bukan najis. Sebagai penghormatan kepada anggota manusia, maka tembuni dan tembuni keeil tersebut sunat dibungkus dengan kain atau lainnya dan ditanam jika ia dipisahkan ketika anak erkenaan hidup. Jika ia dipisahkan setelah anak berkenaan eninggal dunia, maka penyempumaannya adalah mengikut penyempumaan mayat anak berkenaan.
Tatacara Penghapusan Organ Yang Dipotong
Menurut Ibnu Hajar al-Haitami adalah sunat menanam (di bawah tanah) anggota yang terpisah daripada orang yang hidup dan enurut asy-Syarwani tidak harus anggota itu disembahyangkan. awasyai asy-Syarwani wa Ibn Qasim al-' Abadi: 3/161)
Berkata asy-Syiekh Sa'id bin Muhammad Ba 'Asyin, pengarang 'tab Busyra aI-Karim, bahawa anggota yang terpisah ketika hayat eorang tidaklah wajib disembahyangkan apabila hendak mernbuangnya setelah orang berkenaan meninggal. Hanya sunat •bungkus dengan kain dan ditanam sahaja. Jika orang berkenaan belurn meninggal dan anggota tersebut hendak dibuang, maka sunat ditanam sahaja tanpa perlu membungkusnya (Busyra aI-Karim:
409). Namun menurut al-Mutawalli sunat juga dibungkus (Mughni -Muhtaj: 1/349).
Dengan mengambil kira pendapat-pendapat yang dijelaskan di atas, maka organ atau anggota yang diambil daripada pesakit ketika dia ih hidup bagi tujuan kajian kesihatan itu, jika hendak dibuang lah sunat membungkusnya dengan kain dan seterusnya ditanam.
والله أعلم بالصواب
Negara asal : Brunei darussalam
Badan yang mengisu fatwa : Jabatan mufti Kerajaan, jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam
Penulis/Ulama : Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Junid
Tarikh Diisu : 2004
Nota: Fatwa Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam 2004
Hantar artikel ini kepada rakan Mukasurat ramah pencetak
http://infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=11188&newlang=mas
Khurafat berkaitan pengurusan tembuni
Islam tidak menyuruh umatnya mengurus uri seperti jenazah. Apa yg perlu hanyalah di basuh, kemudian tanam di tempat yg selamat, maksudnya jauh daripada dimakan binatang liar.
Tajuk Asal: Mengurusi uri (tembuni): Elak daripada khurafat
Catatan Wagiman (di mana artikel ini diambil)
Jika anda bercadang utk menyebar atau meng’copy’ and ‘paste’ artikel ini,pastikan anda meletakkan nama penulis dan penerbit asal artikel ini juga jgn lupa url asal artikel nya.Sebarang penerbitan bagi tujuan komersil hendaklah mendapat kebenaran bertulis drpd penulis dan penerbit asal artikal ini. Sebarang saman menyaman drpd pihak pertama, kedua dan pihak pihak lain adalah diluar tanggungjawab pemilik blog ini (Wagiman). Contoh:
Penulis: Khairunnisa Sulaiman
Penerbitan asal: Majalah MASTIKA Oktober 2002
http://grenbara.bravejournal.com/entry/18554
Tembuni yang telah dibersihkan untuk ditanam (photo: Rad)
Tembuni yang telah dibalut dengan kain putih (kain putih sekadar menghormati, bukan wajib hukumnya) sedia untuk ditanam (Photo: Rad)
postingan menarik.Thanks ya sharingya..
ade yg tnam uri yg letak paku dan lain2 tu,,mcm mane ye,.knape
sy xtahu sgt sbb last mk branak pon ms umo sy 4 tahun,.(ade kaitan ke),.
ehehe
kebetulan sekali baru melepasi semua ni, teringat pula nak buat postingnya. tk Aisha.
benda-benda tu lebih pada kerjaya. Kiranya niatnya baik, letak pensil agar anak pandai, letak paku mana tau nanti pandai bertukang.Ada yang nyalakan lampu pelita. Letak serpihan kapal angkasa, mana tau anak jadi angkasawan. Bila turun ke anak cucu, benda ni semua dah jadi macam mesti kerana bimbang kalau tak buat nanti sesuatu terjadi, ralat pula nanti. Bila dah jadi kepercayaan dan mesti, dibimbangilah mcm yang dinyatakan dalam artikel tu kesannya nanti. Lagi pun dlm Islam tiada perlambangan benda dalam ibadat. Semuanya direct ke Tuhan. Setakat ambil berkat tu ada lah tapi ada caranya. macam kurma di baca oleh orang alim dan dibelahkan ke mulut bayi. my 2 sen experience
Kata orang tua2 tanam tembuni bayi perempuan kat belakang rumah supaya tak suka merayap2 berjalan kesana kemari,yang lelaki didepan rumah supaya dia panjang langkahnya merantau mencari ilmu.Begitulah adanya adat Melayu wallahualam.Mungkin cuma untuk mempengaruhi secara psychology akhlak anak2 dikala itu. Apa pun adat2 begini walaupun tidak ada asas untuk diikuti adalah menarik untuk diketahui.
betul tu Umi, banyak yang elok dari pantang larang melayu ni, cuma tu la jangan sampai memesongkan keyakinan dari yang Satu. Macam jangan menyambong kaki nanti mak mati, memang niat nya baik, takut kain melukah terutama yang baring berkain batik atau pun berpelikat, tapi kalau benar yakin kematian bakal berlaku kalau sabong kaki, itu pun bahaya di sudut tauhid.-my 2 sen opinion
Wah... itu foto tembuni/ari-ari dlm bahasa Indonesia, baru sekarang aku tau bentuknya seperti itu...
Lucu ya... padahal sudah melahirkan 4 kali...
Terimakasih Rad atas fotonya...
Sama, di sini ada juga yang menyebutnya sebagai uri. Biasanya kaum ibu tidak bisa melihatnya kerana ianya biasa ditanam sebaik sahaja sampai ke tangan kaum bapa. kaum ibu masih sakit-sakit lagi, Baring-baring menahan sakit dari melahirkan. Maka biasanya, jarang sekali kedapatan kaum ibu dapat menyaksikan urinya sendiri. Rasanya sebab tu la agaknya tak pernah tengok. :)agak-agak saya la..