Kenangan Taman Gelora ITM Kuantan

duduk je nampak awek
pandang-pandang, dia senyum
aku tunduk terkejut
gubra seorang teruna
angkat kepala pandang dia
pheh !! semua sedang memandang aku
ketawa-ketawa pandang dia pula
lima enam orang kawan-kawan dia
pandang aku, sure double gubra aku dibuatnya

dia pandang kau lah, apa lagi bro
aku tak berani
jawapan spontan, ayat biasa ku
kau tulis lah nota, bersemangat betul
begitulah kawan karib ku
cuba memberi motivasi

akhirnya nota ku tulis
nak beri pula tak berani
sesekali aku menjeling dia
Pheh !! Baik punya senyum
manis sekali, boleh tahan juga dia ni
bisik hati ku
cantik tak sangat, lawa boleh tahan juga

cepat ! cepat ! dia orang dah berkemas tu
sergah kawanku, tersentak aku dari lamunan
jom jom kang terlepas pulak

terkacah-kacah aku melangkah
mengikut halaju kawanku
yang menarik tangan ku ke muka pintu

aku macam suka kat dia la pulak
tapi aku takutlah
dalam hati aku melahirkan isi hatiku sendiri

bagilah cepat, bas nak jalan tu
kawan ku memandangku macam benggang
dah tulis tu bagi je bro apa takutnya

aku takutlah..slow aku menjawab

bas mula bergerak keluar
masih ramai lagi menunggu
mungkin trip ke dua atau ketiga
di hadapan perpustakaan
begitulah petang minggu

bak sini nota tu
kawan ku berlari mengejar bas
yang hampir benar dengan pintu pagar

aku tak pandang pun
sayu juga, beria betul kawan ku ini

tu dia ! tu dia !
terkejut aku melihat kawan ku
berlari semula ke arah ku

Aku tak tahu nak kata apa
sunyi sepi ku rasa suasana ketika itu
seperti aku sendirian terpaku
memandang seorang gadis berlari
turun dari kantin, seplastik air di tangan
mengejar bas Itm
separuh sudah melepasi pagar

tunggu ! tunggu !
suara-suara dari dalam bas
driver bas pun membrek emergency

aku masih terpaku
panorama itu membuat pandangan ku memegun

apa lagi cepat la bro !!
nota selamat perkenalan
kembali ke tapak tangan ku
dan terasa bahu ku di tolak
cepat la bro !! apa la lu ni ..

wajah kawan ku serius amat
feel frust tampak di wajahnya

tiba-tiba semacam satu momentum
mendorong hati ku
aku berlari dengan nota di tangan
ku gengam erat dan aku nekad

kejap ! kejap !
sebelah kakinya di tangga pertama bas
dia berpaling memandang ku

saya bagi awak
nanti bacalah, kata ku
sebaik saja nota itu ku hulurkan pada gadis itu
terima kasih, dia senyum
aku tertelan air liur

cepat la ooi, suara drebar bas
uhh !! aku menarik nafas lega
ketawa riang dari dalam bas
kawan-kawannya memandang aku

di pintu perpustakaan
kawan ku berpeluk tubuh
senyumnya lebar sekali

aku melangkah ke arahnya
di kiri kanan laluan
semua yang hadir memandang ku
ada yang senyum, aku tunduk malu
segan nya..

kawan aku ada awek
kawan ku asyik mengulangi ayat itu
tah-tah dia tak baca pun
tahap keyakinan ku hampir nil

eleh... aku dah baca nota tu
ayat power tuu he he
suka betul kawan ku
terserlah keriangan di wajahnya

lengan di dahi, aku terlentang
jam pukul tiga, masih berjaga lagi
sesekali senyum sorang-sorang
di mata ku jelas wajahnya
Pheh lawa juga dia kan..

Aku resah menanti suria
kalau dia diam je macam mana ek..
bertemankan resah menanti jawapan
entah bila aku terlelap

nota salam perkenalan pertama ku
di ITM Kuantan
gambarnya masih di kepala ku ..
hingga kini ...

nota di kaki posting : 
Kredit buat " xBadoMx " atas video klip koleksi/editing 
beliau yang digunakan di dalam editing saya ini

0 comments

Labels