Abang berdiri di kaunter menanti,
akak-akak wajahnya belum mandi pagi
membelek-belek ikan dan sayur untuk di beli,
ada yang memegang tepong dan kopi

Tokei kedai terlari-lari ke sana sini
pembantu kedai belum datang lagi
abang agak saja ni, ialah tak nampak pun dari tadi

Abang tokei kedai kelihatannya sudah mandi
seri wajahnya, kelihatan aktif sekali
abang masih di kaunter berdiri dan memerhati

Makin ramai pula berbaris di kaunter sama menanti
akak-akak yang beli ikan tadi pun berbaris sekali
ada yang kenal abang, ada yang abang tak kenali
terpandang abang tersungging senyuman berseri
abang pun apa lagi tersenggeh seikhlas hati

Lama lagi ke ni, runggut abang dalam hati
nak masuk kerja ni !!, lambat pula nanti ...
bukan tak sabar sekadar meluahkan isi hati
meringgankan tekanan yang semakin meningkat kini

Ramai pula pagi ni
tiba-tiba abang tokei terpacul berdiri
depan abang tersenggeh nampak gigi
terkejut juga abang disapanya tadi

Abang hulurkan duit sambil tunjuk sabun mandi
rokok tak nak ke ? tanya abang tokei lagi
rokok dah beli malam tadi
kali ini sama-sama tersenggeh sama-sama nampak gigi
he he tahulah abang tokei yang abang pun belum mandi pagi

Jam tujuh empat puluh satu minit pagi
abang bergegas ke kereta sambil berlari
Sempat menoleh sekali
abang tokei sedang menimbang cili padi

Oooi !! mana aci macam ni..
kita orang pun nak bayar juga ni
naik angin rupanya akak-akak yang beli ikan tadi
abang tokei angkat tangan kiri
tersungging senyuman abang tokei paling berseri pagi ini
sori sori seminit je lagi.....

Memandu pulang agak laju namun berhati-hati
di ruang mata terbayang mula ceritanya tadi

Balik dari hantar budak sekolah sampai rumah 07:21 pagi
sarapan sambil tengok tv rancangan pagi
lepas tu ambil tuala konon nak mandi seround lagi
subuh tadi sekadar bilas-bilas basuh tangan kaki
sejuk giler maklumlah hujan dari malam bawa ke pagi

Siap sahaja gosok gigi terus mandi
pandang kanan, pandang kiri tercari-cari sabun mandi

Yang ! Yang ! stok sabun mandi ada tak lagi
dah habis lah bang, jawap isteri lembut mencairkan hati
naik angin tak jadi, terus pergi kedai beli sabun mandi
begitulah mula ceritanya, pagi-pagi ke kedai cari sabun mandi

Sampai di sini cerita sabun mandi
abang nak pergi mandi ni
sori ek .. ada kesah nanti abang cerita lagi

Sabun ! Sabun di bilik mandi, sabun !!
Sabun ! Sabun di bilik mandi, sabun !!

2 comments

  1. Cheqna // February 9, 2012 at 9:23 PM  

    Bila baca tajuk sabun terus teringat zaman sekolah duduk asrama, bangun tengah pagi/mlm sebab nak "chop" placing kat bilik mandi dgn sabun..bila bangun dekat subuh tak de lah lama sgt kena tunggu giliran, kecuali lambat bangun dan turn dah lepas or ada orang "kick" bekas sabun kita...hahaha..

  2. Hati Curio // February 13, 2012 at 9:24 PM  

    oo placing dgn sabun, tak de yang tukar time org tak de ke :) memori masa sekolah mcm-2 kan..banyak kenangannya

Labels