بسم الله الرحمن الرحيم

Sabda Nabi s.a.w, terjemahannya- Samakanlah di antara anak-anak kalian di dalam pemberian- hadis riwayat Ath-Thabrani

Anas menyatakan, seorang lelaki berada bersama Nabi s.a.w, kemudian datang anak lelakinya, diciumnya dan didudukkan di atas pangkuannya. Kemudian datang pula anak perempuannya, dia dudukkan di depannya. Nabi s.a.w pun bersabda, terjemahannya- Mengapa engkau tidak menyamakan antara keduanya ?

An-Nu'man bin Basyir r.a menyatakan yang ayahnya membawa dia kepada Nabi s.a.w lalu berkata- Sesungguhnya aku telah memberikan seorang budakku kepada anakku ini. Nabi bersabda- Apakah seluruh anakmu engkau beri seperti ini ? Jawab Ayahnya- Tidak. Sabda Rasulullah- Maka kembalikanlah ia. - riwayat oleh Al-Bukhari dan Muslim.

Dan di sebuah riwayat, Nabi s.a.w bersabda- Hai Basyir, apakah engkau mempunyai anak selain ini ? Jawab Basyir- Ya. Nabi bersabda- Kalau begitu, engkau jangan bersaksi dengan ku. Kerana sesungguhnya aku tidak bersaksi atas kezaliman.

Sabda Nabi lagi- Apakah jika mereka sama berbuat baiknya kepadamu engkau akan merasa lapang ? Jawab Basyir- Tentu tidak. Sabda Rasullullah- Kalau begitu, jangan engkau lakukan.


Diadaptasi dari buku seperti di dalam photo 
dengan sedikit ubahsuai dari segi susunan bahasa.

Keadilan abstrak sifatnya, apatah lagi bila melibatkan budaya sesuatu bangsa dan ethnik, yang pasti keadilan mesti ditegakkan berprinsipkan kehendak prinsip Islam dan sewajarnya bermula di rumah. Wallahu'alam -
 مراد
 sumber

0 comments

Labels