Setiap riwayat ada akrunya. Di saat ianya patut berlaku maka terakrulah dia. Di saat ini dapatku rasakan riwayat ku yang terakhir bakal terakru pada bila-bila masa sahaja dari sekarang.


Terasa amat letihnya tubuh ku di saat ini. Peluh merintik-rintik di dahi ku. Rasa seperti bunga-bunga berkuntum kecil harum mewangi berguguran dari atas memenuhi ruang dalam rumah ku. Ku cuba capai, lantas semuanya. namun masih ku lihat mana yang jatuh, bertaburan di lantai. Suasana berlainan sekali, jalan pulang sudah terbuka menanti aku dibawa pergi. Aku berbaring dulu ya. Tidak terdaya rasanya di saat ini. Hilang daya hilang upaya. Di pembaringan ini suasana mula terasa nyaman, damai dan tenang sekali.

Masa untuk ku pergi sudah sampai rasanya. Andai tulisan ku terhenti tiada hujungnya, tanda aku sudah pergi. Andai ada dosa sebesar mana sekali pun kalian padaku, sudah ku maafkan semuanya  tidak tertinggal sikit pun jua. Dosa ku terserah pada kalian. Andai sudi memaafkan aku, mudah lah perjalanan ku nanti. Jika tidak, aku cuma pasrah pada takdir biar pun ku tahu tak terdaya nanti aku menempuhnya.

Pergi dulu ya.. kita jumpa nanti di sana andai tertulis dalam suratan dapat kita bertemu lagi. Semoga semuanya selamat. Terima kasih buat waktu kita sama bercerita dan beramah di dunia ini.. Kehadiran kalian benar telah mewarnai dunia ku, mengisi kosongnya ruang waktu aku yang datang sendirian dulu.

Semoga kalian tidak terpadam dari ingatan ku bila aku berada di dunia yang lain nanti. Aku pergi dulu, kalian menyusul kemudian, pastinya begitu lumrah dunia yang fana' ini.

Hujan mula merintik, kicauan burung tiba-tiba sepi.

Aku pergi dulu sahabat...
Long pergi dulu adik-adik long sayang,
Bapak pergi dulu anak-anak ku semua
Isteriku jaga diri mu baik-baik.
Bapak.. Mak.. pergi dulu ye..

Assalamualaikum semua.
Selamat tinggal dunia.

-riwayaterakru.





ibliscun05 June 27, 2007 — moga menginsafkan

Dengarkanlah pesanan ikhlas yang disampaikan oleh Sahibus Samahah YB Dato' Noh Gadot, Mufti Kerajaan Negeri Johor dan Dato Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah, pakar motivasi tentang apa yang perlu dilakukan sewaktu menghadapi saat pemergian ahli keluarga yang tersayang. Semoga beroleh kita menafaat darinya
- riwayaterakru

12 comments

  1. Awek Tocang // June 5, 2010 at 9:33 AM  

    aihh..sedihnye ...

  2. riwayaterakru // June 5, 2010 at 2:35 PM  

    he he aha la sidih jugak kan tapi jangan sedih abang tu lagi real, puas menahan masa di mandikan dalam dokumentari urus jenazah tu.. :)

  3. Kie-yu // June 5, 2010 at 3:19 PM  

    thanks for sharing
    sgt menginsafkan~

    psst..cekidout: Cara nak detect kaki penipu

  4. Cheqna // June 5, 2010 at 10:56 PM  

    aduhai...terkedu..

  5. Fatin Zulkifli // June 5, 2010 at 11:24 PM  

    entry yang hebat.

    berilmu.

    terima kaseh. (^_^)

  6. NENSA MOON // June 6, 2010 at 2:45 PM  

    postingan yang sangat bagus Rad!
    Setiap orang memang perlu diingatkan akan kematian atau saat2 terakhir kehidupan ini... Insya Allah hati ini akan menjadi lebih lembut dan dapat terhindar dari keinginan menggebu dan nafsu untuk terus mengejar dunia.

    Thanks Rad sudah memngingatkan kita!!

  7. riwayaterakru // June 7, 2010 at 3:19 AM  

    Sama-sama Kie-yu. terima kasih ye sudi hadir. Salam perkenalan.

  8. riwayaterakru // June 7, 2010 at 3:20 AM  

    Cheqna terkedu. he he.. ada lagi ni..saja tulis sikit. sebetulnya nak postingkan video klip tu.

  9. riwayaterakru // June 7, 2010 at 3:22 AM  

    Biasa-biasa je, namun terimakasih gadisberstokinbelang. Komen cik berstokinbelang amat kite hargai.

  10. riwayaterakru // June 7, 2010 at 3:25 AM  

    Cobaan untuk mengingatkan diri sendiri dan suka untuk dikongsi dengan kawan-kawan. Harap juga agar anak-anak membacanya :)Kadang-kadang bila kita cakap dia orang susah nak faham. mudah-mudahan bila tengok video klip tu, tersentuh sikit hati mereka untuk mengambil berat tentang benda-benda macam ni. tk Nensa.

  11. TK // June 7, 2010 at 9:53 AM  

    Salam Rad - manusia selalu lupa..bila tgok macam ni kita jadi insaf..thanks for sharing Rad!

  12. riwayaterakru // June 7, 2010 at 1:02 PM  

    Benar apa yang dikata oleh TK tu, ramai yang tahu, namun ada ketika lupa sekejap, saya cuba ingatkan diri dengan posting tu, di masa yang sama sebagai sharing untuk yang sudi membacanya. tk TK senyum sokmo :)

Labels