Menemani malam di depan komputer sekotak r*k*k dan bekas habuknya, secawan plastik tongkat Ali dan seulas lighter.

Ada lagi, mata yang belum mengantuk, kipas angin yang ligan berpusing, cahaya dari lampu kalimantang dan bunyi jam berdetik detik di dinding. Lagi, anak isteri yang telah pun dibuai mimpi, gelap malam di luar dan sayup-sayup bunyi keretapi melintasi jambatan di kampung nun jauh di hujung sawah sana.

Ada lagi tak ? emm... ada ! sesekali bunyi cicak yang degil, sudah larut malam pun tak reti-reti nak tidur. Habis dah rasanya, eh ! ada lagi la... nafas yang turun naik dan jantung yang masih berdegup.

Habis dah rasanya, kejap ek fikir mana tahu ada lagi ke. Aha ! ada lagi satu, idea yang tak putus-putus mengalir dari otak ke jari.

Habis dah..pasti habis...rasa macam dah habis ni. He he ada satu lagi lah, malaikat yang sedang menulis buruk dan baik di kiri kanan; wajib kita percaya.

Pheh ! banyak lagi rupanya. Semut-semut halus, kuman kuman di dalam tubuh yang membantu proses penghadaman. Mungkin juga jin-jin yang sedang ke hulu ke hilir merayau di luar dan tak mustahil sedang menjengah jengah apa manusia ini sedang buat, masih tak tidur-tidur lagi. Mungkin juga syaitan syaitan yang sedang bertenggek-tengek di screen komputer menghasut, mempelawa dan menampakkan indahnya laman-laman web yang terlarang. Tentunya juga suara-suara malaikat melintasi hati mengingatkan tentang dosanya.



Tentu ada lagi dan lagi, namun yang paling syahdu menemani aku malam ini ialah sebuah fikiran tentang kemungkinan yang tak mustahil. Andainya malam esok aku tiada di sini, apakah aku sedang buat di sana.

Astagfirullah al' Azim.

Malam - M Nasir

0 comments

Labels